اطلاعات بیشتر
- نام مکان:
- پل سفید اهواز
- استان:
- خوزستان
- شهرستان:
- اهواز
معرفی نامه
پل معلق یا پل هلالی اهواز یکی دیگر از پلهای زیبای شهر اهواز میباشد که توسط یک خانواده مهندس آلمانی در سال 1315 برروی رودخانه زیبای کارون با دوقوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری ساخته شد.این پل که به پل سفید نیز معروف است ،کمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروکلین ( اولین پل فلزی جهان ) ، در شهر اهواز بنا نهاده شد و امروز نماد و مظهر زیبایی شهر به شمارمی آید.پل هلالی اولین پل ماشین رو و عابر پیاده بود که اهواز قدیم و جدید را به هم متصل میکرد.در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قراردادی در ۱۲ ماده بین میرزا علی خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسکار لیندال نماینده شرکت سوئدی « سونسکا انترپر ناداکتی » پولاکت ( سنتاب ) منعقد گردید و طبق این قرارداد پنج میلیون و هفتصد و هشت ریالی ، مسئولیت احداث پل کارون اهواز ، امتحان زمین و تهیه نقشههای اصلی به شرکت مذکور واگذار شد و بانک ملی موظف شد طی 12 فقره چک هزینه قرارداد را تامین نماید .
در اوایل مهر ماه سال 1313 موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون تعیین و تا تیر ماه 1314 هر هفت پایه آن شالوده ریزی شد.قطعات فلزی پل که در کارخانه مولارک استاد سوئد ساخته شده بودند به هم متصل گردید و در روز 18 مرداد 1314 اولین قطعه پل فلزی اهواز بالا کشیده شد. آزمایش پل ،چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام در ساعت ده و سی دقیقه 30 شهریور سال 1315 با بیش از هفت ماه تاخیر به ناحیه راه آهن جنوب تحویل داده شد و در تاریخ 15 آبان ماه 1315 افتتاح رسمی گردید .در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون ریزی سرتاسر پل به پایان رسید و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد .
۱۰روز بعد ضمن شروع سیم کشی برق جهت روشنایی پل از سوی شرکت سنتاب ، اعلام شد که پل اهواز ۱۴ روز بعد افتتاح خواهد شد .از جمله روایات مربوط به احداث پل ، این است که میگویند مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش که او نیز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالیها با موفقیت پیش برد ، ولی انگلیسیهای حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار میکردند پس گرفتند . این عمل انگلیسیها موجب بیماری و مرگ مهندس آلمانی سازنده پل شد . ولی پس از چندی همسر او ، کمر همت بست و با ابتداییترین وسایل ممکن در آن زمان و بکارگیری چند دوبه بجای جرثقیل ، موفق شد هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پایان برساند .
آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام در ساعت ده و سی دقیقه ۳۰ شهریور سال ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تاخیر و با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه آهن جنوب تحویل داده شد . سپس در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۱۵ افتتاح و ضمن تاکید رعایت موارد زیر مسیر ارتباطی اهواز قدیم و اهواز جدید را فراهم نمود .۱- در موقع عبور و مرور بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد .2 - چند درشکه پشت سر هم روی پل در حرکت نباشد .
3 - حداکثر سرعت حرکت اتومبیل بر روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد .پل تمام فلزی سفید به طول 501/20 و عرض 9/8 متر ، با دو پیاده رو ، دارای دو دهانه بزرگ به طولهای ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانه میانی ۴۹ متری و دو دهانه کناری به طولهای ۱۲و ۲۰ متر است و تمامی قطعات آن توسط پیچ و مهره به هم متصل شده اند . این پل بر روی پایه بتنی قرار دارد که در گذشته جهت عبور و مرور درشکه و وسایل نقلیه سبک ، انسان و احشام و … مورد استفاده قرار میگرفت و در حال حاضر جهت عبور عابران و وسایل نقلیه به صورت یک طرفه مورد استفاده قرار میگیرد . پل سفید درسال۱۳۷۸ به شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مشخصات فنی پل :جنس سازه : بتونی و فلزیطول : 501.20 متر و عرض : 49 مترشامل سه دهانه 49 متری و دو دهانهی 130 و 136 متری و دو قوس بتونی 12 و 20 متری8 ستون به ضخامت 56.20 مترارتفاع از سطح آب : 13 مترمنابع :http://ahwaz.irib.
ir/http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=45798سایت شورای اسلامی شهر اهواز http://goldensun.
blogfa.com/post-131.aspx.