اطلاعات بیشتر


نام مکان:
روستای آتشگاه سرعین
استان:
اردبیل
شهرستان:
سرعین

معرفی نامه

روستای آتشگاه از توابع دهستان سبلان در 7 کیلومتری شمال سرعین در مسیر روستای ارجستان واقع شده است این روستا از باستانی‌ترین مکان‌های شهر سرعین و استان می‌باشد .روستای آتشگاه یکی از پرآب‌ترین روستاهای اطراف خود می‌باشد و چراگاه‌ها و زمین‌های مزروعی سر سبز و پر حاصلی دارد. در این روستا چشمه‌های جوشان فراوانی وجود دارد که آب آن گوارا با خاصیت درمانی و طبی و قابل آشامیدن می‌باشد. چشمه‌هایی که آب آن‌ها گازدار با بو و طعم‌های مختلف و با مصارف گوناگون که اهالی روستا برای آشامیدن و مصرف روزمره استفاده می‌گردد.

نام قدیمی این روستا «آق مام» یا آغ مام (یا آقا امام) می‌باشد. این روستا دارای دو گورستان می‌باشد که گورستان قدیمی در مرکز روستا (که دیگر برای به خاک سپاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد) و گورستان جدید که در اطراف امامزاده‌ای بر روی تپه‌ای سرسبز قرار گرفته قرار دارد که به احتمال قوی نام قدیم این روستا بر گرفته از همین امامزاده می‌باشد. جاذبه‌های گردشگری روستاامام زاده عبداللهزیارتگاه مطهرامامزاده عبدالله (ع) بر روی تپه جنوبی مشرف به روستای آتشگاه در ضلع غربی شهر اردبیل با حدود بیست و پنج کیلومتر فاصله واقع شده است.امامزاده عبدالله، از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌باشد.

به روایت علمای روستا، از اقدامات ایشان می‌توان به مبارزه با حاکم زرتشتی منطقه بنام «زبیر» در راه اسلام و از بین بردن مذهب زرتشتی در روستای آتشگاه اشاره نمود. ایشان در دعوت و جذب مردم به دین مقدس اسلام از هیچ کوششی دریغ نکرده اند. امامزاده عبدالله (ع) بعد از دعوت مردم روستای آتشگاه به اسلام برای تبلیغ این دین به سراب مسافرت نموده ودر روستای «ویچین» سراب نیز زرتشتیان را به اسلام دعوت نموده است. در این امر بقدری اصرار نموده که نهایتاً توسط مردم این منطقه با مسمومیت غذایی دار فانی را وداع گفته است.

وی قبل از مرگش وصیت کرده بود که او را درکنار رودخانه روستای آتشگاه ( آق امام) دفن نمایند که هم اکنون قبر وی در این منطقه زیارتگاه عاشقان و دوستداران می‌باشد. مقبره امامزاده با یک جاده خاکی به عرض 3 متر ارتباط خود را با روستا برقرار می‌سازد. این دسترسی با یک پل تخت که بر روی سنگهای خشکه چین ساخته شده زائر را به سمت دیگر رودخـانه هدایت نموده و با 25 پله او را به بالای تپه که قبرستان روستـا نیز در آنجا واقع شده می‌رساند. سـاختـار بنـای مقبره، قدیمی می‌باشد که در سالهای اخیر بوسیله سنگ مرمر نما سازی شده است.

پیشخوان ورودی امامزاده از طریق یک فضای نیمه باز به اتاق قبل از گنبدخانه می‌رسد که برای اجلاس زائرین و مراسـم روضه خوانی مورد استفـاده قرار می‌گیرد. پوشش آسمانه فضای گنبدخانه از نـوع عرقچین است که دارای 4 نورگـیر بوده و روشنـایی داخل را به راحتی تأمین می‌کند.آتشکده آذر فریقبر فراز تپه باستانی که امروزه خرابه هائی از آن باقی مانده است، نشان و یادگاری از رونق این منطقه در دورانهای تاریخی گذشته ایران و آذربایجان میباشد. در حال حاضر براثر عوامل طبیعی در کنار سایر عوامل نظیر ساخت و سازها برفراز تپه باستانی باعث از بین رفتن تدریجی بنای آتشکده شده است.

ولی تپه باستانی آن بصورت تپه ای مرتفع در داخل روستا به خوبی نمایان است. براساس روایت‌ها و اسناد تاریخی این مکان از مراکز مهم و مقدس آئین زرتشتی خصوصاً در دوران ساسانیان بوده است و معبدی هم در آنجا بوده که از بین رفته و آثاری از آن باقی نمانده است، بنا به روایاتی جز زنجیری از آن، «در تشکیلات انوشیروان آذربایجان مرکز شمال بود...

و حاکم نشین آن ارتاوید یا اردبیل بوده است» «در اردبیل که مرکز نشو و نمای دعوتهای اولیه آئین زرتشت بوده است معبد یا بنائی از آن دوران باقی نمانده ولی در بعضی نقاط من جمله دامنه‌های کوه سبلان... که با رواج اسلام عموماً از بین رفته جز قریه آتشگاه حتی نامهای آنها نیز عوض شده است»، «محل آتشکده قدیمی در کنار دهکده ای قرار دارد و برجای مرتفعی (تپه باستانی) است.

که امروز مسجدی بر روی آن موجود است (هم اکنون عاری از هرگونه بنائی است ) که به صورت زیارتگاهی می‌باشد، نظیر این آتشکده‌ها در دهستانها دامنه سبلان زیاد است» بعد از زلزله 1375 میراث فرهنگی استان اجازه هیچگونه ساخت و سازی بر روی تپه مذکور و خرابه‌های آتشکده را نداده است .علاوه بر آن در طول قسمتهای اعظم روستا در داخل زمین لوله‌های سفالی قرار دارد که تعدادی از این لوله‌های سفالی و مسیر آنها در اثر خاکبرداری و یا عوامل دیگر ظاهر گشته است. تاریخ دقیق لوله گذاری مشخص نمی‌باشد. ولی موقعیت قرار گرفتن آنها در دل زمین مؤید این مطلب است که به منظور هدایت آب به مکانهای مشخص و تعیین شده بوده است و براساس اظهارات اهالی و ریش سفیدان تعدادی از چشمه‌های ظاهر شده در سطح زمین در واقع آب هدایت شده توسط آن لوله‌ها می‌باشد که در اثر فشار وارده شکسته و آب آن بصورت ذکر شده ظاهر شده است.

تکه‌های شکسته لوله‌های سفالی در سطح اعظم روستا خصوصاً حوالی تپه باستانی به مقدار قابل توجه دیده می‌شود.در فاصله تقریبی حدود 200 متر از تپه باستانی در سمت غرب تپه ای طبیعی وجود دارد. در زیر تپه غاری به نام کهل لر با ورودیهای متعدد قرار گرفته است که تعدادی از این مورد مسدود شده است و از مجموع ورودی ها، دو مورد آن هنوز هم باز بوده و امکان رفتن به داخل آن را ممن می‌سازد هر چند کسی داخل آن نمی‌رود. این غار با توجه به موقعیت و شکل ظاهری آن شباهت زیادی به غارهای موجود در اطراف سرعین و نیر که آثار باستانی شگفت انگیزی در زیرزمین دور از انظار عمومی می‌باشد، دارد.

تعداد زیادی از اهالی روستا از سادات منسب به امام موس بن جعفر هستند. و جمعیت روستا در آخرین سر شماری 1047 نفر می‌باشد.منابع :http://www.bultannews.

com/http://ganzagh1390.blogfa.com/http://www.mehrnews.

com/.